Quick and dirty.

Projektien esittelypaikka

Valvoja: Vasara

Quick and dirty.

ViestiKirjoittaja Waeltaja » To Huhti 05, 2018 12:53 pm

Kulmakertoimen rakennus on erinäisistä syistä tauolla. Joku keksi että keväällä on Stadissa cruise. Ei pyörää. Paniikki. Kuvien linkkaus ei taitu nyt. Koittakaa kestää linkkejä. (edit. opin lisäämään kuvia suoraan. hirvee muokkaus käyntiin heti!)

Skarpattava on. kiire. Ei aikaa hienosteluun. Kellarissa on osia, niistä kasataan menopeli.

Time for Quick and Dirty!

Kellariin ja runko käteen. Ei optimaalinen, mutta menköön.

Kuva

Renkaat on liian leveät, eivät mahdu takahaarukkaan jossa on muutenkin jännä toteutus. Yläreuna on samalla pultilla kiinni jolla satulaputki kiristetään.

Kuva

Rälläkkä kateissa. No, olis kipinöinytkin turhaan. Rautasahalla saa saman aikaiseksi. Ylimääräiset kiinnikkeet veke niin alkaa mahtumaan.

Kuva

Jaa. Pitäis varmaan saada tuo takaisin kiinnikin.. Maaninen fiilis. jotain väliin. Kierretankoa. Mulla on jossain sellaista. Pitää etsiä. Aikaa kulunut jo ainakin 15 minuuttia. Alhaalta myös ylimääräiset tuet pois että saa sieltäkin levitettyä.
Viimeksi muokannut Waeltaja päivämäärä Ke Touko 09, 2018 8:28 am, muokattu yhteensä 2 kertaa
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Quick and dirty.

ViestiKirjoittaja Waeltaja » To Huhti 05, 2018 12:58 pm

Emäputki on tuumainen. Kellarissa oleva haarukka isompi. Pahus.

Emäputki veks. Pitää etsiä jostain uusi. Tuonnempana. Nyt puretaan.

Leikkuupaikan merkkaus vanhalla kunnon paperikikalla. A4 ympärille ja reunat jiiriin. Sitten paperin reunaa vasten tussilla merkit molemmin puolin. Rälläkkä edelleen kateissa. Rautasaha. Ei aikaa mittauksille. Silmämääräisesti sopivaan kulmaan ja menoksi.

Kuva

Irtosi. Ainakin melko suoraan. Samalla loiventui ohjauskulmakin. Toivottavasti ei liikaa. Jää nähtäväksi.

Kuva
Viimeksi muokannut Waeltaja päivämäärä Ke Touko 09, 2018 8:30 am, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Quick and dirty.

ViestiKirjoittaja Waeltaja » To Huhti 05, 2018 1:04 pm

Kahvitauko loppui. Pomo kuumottaa. Työt haittaa harrastuksia....

Kamat kellariin ja nopea testimallaus.

Kuva

Ylös saadaan tilaa.

Kuva

Alas tarvii kanssa, joskaan ei paljoa. Saadaan järjestymään.

Rattaalle tarvii tilaa. Prikkoja. Tai sitten offset rattaan tilalle tavallinen. Sellainenkin pitäisi olla jossain. Etsitään myöhemmin. Nyt ei kerkeä.

Nopea silmäys miltä takapää tulee noin suunnilleen näyttämään.

Kuva

jep. Tulee röyhkeä. Nimi pitää. Edelleen likainen. Ja nopea. Aikaa kulunut puoli tuntia. Pitäisi ehtiä valmiiksi ennen kruisea. Ehkä. Tarvii löytää jostain hitsauskone. Tai hitsari. Pitää muistaa kysellä...
Viimeksi muokannut Waeltaja päivämäärä Ke Touko 09, 2018 8:32 am, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Quick and dirty.

ViestiKirjoittaja Waeltaja » Ma Huhti 16, 2018 7:46 am

homma etenee. Takahaarukkaa levitetty. hyvin taipui ihan käsivoimin taivuttelemalla. Pitää ehkä vielä vähän linjata että takarengas pyörii suoraan ennenkuin hitsaillaan tuet kiinni.

Myös kierretanko löytyi. 10mm vahvuudessa. Vähän tymäkkää, pitää porailla että saa sen mahtumaan takahaarukan yläreunoihin. Toivottavasti ainavahvuudet jää riittäviksi...

Tänään kohti hollantia. Projekti tauolle muutamaksi päiväksi. Edelleen 1 1/8 keulan emäputki hakusessa. Ja rälläkkä hukassa. Hitsari on löytynyt. Mahdollista siis on että saadaan projekti ajoon ennen 2.6. cruisea.
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Quick and dirty.

ViestiKirjoittaja Waeltaja » Ti Huhti 24, 2018 9:31 am

homma etenee.

Eilen sain kokolailla jumissa olleen etunavan huollettua.

Kuva
Viimeksi muokannut Waeltaja päivämäärä To Touko 03, 2018 8:29 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Quick and dirty.

ViestiKirjoittaja Waeltaja » To Huhti 26, 2018 12:06 pm

homma etenee.

takahaarukan kiinnitys yläreunasta toteutui suunnitelman mukaan. Kierretanko läpi satulan alla olevista haarukan päistä ja sopivalle leveydelle muttereilla. Jousiprikat alle ettei tärinä avaa niitä turhaan. Kunhan rnko löytää tiensä hitsarin luo niin kierretanko räimitään kiinni runkoon. Samalla päätin erottaa toisistaan takahaarukan kiinnityksen ja satulaputken kiristyksen. Uskoisin saavani rakenteesta näin tukevamman. Etenkin kun rungossa on ruostetta siellä sun täällä...

Kuva

Seuraavana sattui käteen Nexuksen vaihtaja. Tämä pitää tietenkin saada kiinni runkoon eikä mihinkään ohjaustankoon. Koska se nyt vaan pitää. Eli aika tehdä likainen twistershift -> stickshift -konversio! Oikeastihan tuohon runkoon pitäisi hitsata varmaan pieni pätkä putkea johon tuon vaihtajan voisi oikeaoppisesti kiinnittää. Mutta nyt ei ruveta hienostelemaan. Ei ole aikaa sellaiseen. Käteen sattui myös ohjaustangon päätytuppi joka sopi loistavasti tuon vaihtajan päätyyn. Seuraavaksi miljoonalaatikosta pitkä ruuvi jolla koko hökötys suoraan kiinni runkoon.

Kuva

Jäi vähän heiluvaksi, ei hyvä. Siispä vetäisin kiinni toiseltakin puolelta metallipannalla. Olisin käyttänyt ilmastointiputken ripustusnauhaa mutta miljoonalaatikossa ei ollut! Eikä ehtinyt mennä kellariin etsimään. Onneksi sattui käteen jonkinlainen vaihtajan väliprikka tai joku sellainen josta sai askarreltua asian ajavan kiinnikkeen. Ja miljoonalaatikosta ruuvit joilla kiinni. Ei heilu enää! :) Olishan tuohon voinut tietty vetoniitinkin laittaa, mutta ne sattui käteen vasta puoli tuntia myöhemmin. en vaihda enää ellei tule suuria takaiskuja tämänhetkisellä kiinnityksellä.

Kuva

Vaihtajavipu. Olin ajatellut sopivan kokoista kiintolenkkiä jonka olisi voinut pujottaa tuohon. Ei löytynyt. Pahus. Pitää pohtia vaihtoehtoja.

Kellarista löytyi myös satulan alkuperäiset takaraudat. Mallausvaiheessa oli toisen banaanisatulan vihreä kannatin, nyt löytyi ne oikeat kromiset. :mrgreen:
Satulan takareuna jää kyllä turhan alas. Dropeissa on muutamia kiinnitysreikiä ylempänä, katsotaan myöhemmin jos saisi helposti fiksattua...

Jälleen tiukka mallaus siitä miltä homma nyt näyttää. Ja sattuipa kellarista käteen lukkopihdit, jotka toimittavat tästä eteenpäin vaihtajanvivun virkaa. Aika komeeta. Tulee mieleen sukellusveneleffat! Das Boot rules!

Kuva

36 päivää kruiseen.

Puuttuvien osien lista:

- Takarenkaan sisäkumi
- shimano nexus 3 push rod
- Keulan emäputki
- stemmin laakerit
- suora takaratas offsetrattaan tilalle

To do list:
- takahaarukan tukien hitsaus
- satulan asennon korjaus
- keskiön asennus
- takarattaan vaihto
- sisäkumin asennus taakse
- keulaputken kiinnihitsaus
- keulan asennus

Näyttäisi mahdolliselta.
Viimeksi muokannut Waeltaja päivämäärä To Touko 03, 2018 8:28 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Quick and dirty.

ViestiKirjoittaja Waeltaja » To Touko 03, 2018 8:17 pm

Sovittelin keulaa paikalleen ja muitakin osia vähän hollille että näkee mihin suuntaan ollaan menossa ja mitä pitää vielä säätää.

Kuva

Kappas perkele! Opin vahingossa linkittämään kuvat suoraan tähän! YAY!

Takahaarukkaa ainakin vähän säädetään että saadaan satulan asento paremmaksi. Samalla nuita satulan takakannattimia, millä nimellä niitä nyt haluaakaan kutsua, nostetaan ylemmäs. Dropeissa on kätsästi tätä varten reikiä varsinaisen navan hahlon yläpuolella.

Huomenna pitäisi tulla postissa uusi sisäkumi ja takaratas.
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Quick and dirty.

ViestiKirjoittaja Waeltaja » Ma Touko 21, 2018 10:30 am

homma etenee, joskin mutkia on ollut matkassa taas kerran.. Tällä kertaa ei juuri ole kuvia kun ei ole tullut otettua semmoisia välivaiheista.

Aloin sovittelemaan kampia paikoilleen. Ja huomasin että Fauberkampia on näköjään kahdella kierteellä. Semmoisia missä on karpeampi kierre molemmissa päissä ja semmoisia joissa on toisella puolella karlea ja toisella hienompi. Ja eihän se mun kampi sitten tietenkään sopinut niihin laakerikuppeihin joita oli käsillä. Mr, Murphy.

No, ei kai siinä muuta kuin uusi kampi kierrätyskeskuksesta hintaan "vie pois" ja kokeilemaan uudestaan.

Todetakseen että rattaassa oleva lukitusreikä ei osu samaan kohtaan kuin kammen tappi. Perkele. No, ei mitään mitä dremelillä ei korjaisi...

Seuraava haaste tuli vastaan laakerikuppeja keskiöön takaisin sovitellessa. En sitten ole vissiin liikaa säälinyt kun koko keskiö oli soikea, eikä laakerikupit tietenkään sinne takaisin mahtuneet. Ilman vasaraa. Hirveällä reuhaamisella sain toisen paukutettua kierteilleen. Toinen ei mennyt, ei sitten millään. Ei vaikka kuinka yritti ja vasaralla muotoili keskiötä suoremmaksi. Time for quick and dirty approach.

Dremelillä keskiöstä laakerikupin kierteitä puolet matalammaksi. Sitten vasaralla hakaten laakerikuppi sisään väkisin. Näin saimme elegantin Prestafit-laakerikupin aikaiseksi! :) Toinen nimitys tälle on venäläinen pystykierre. Meni niin tiukaan että tuota ei varmaan enää ikinä saa auki, mutta ei liene niin väliksikään. Pääasia että toimii ja pysyy kiinni.

Muita muutoksia:

Takahaarukan kiinnipitävä kierretanko siirtyi satulaputken etupuolelle. Näin saatiin droppeja ylemmäs ja satulan asentoa paremmaksi. Samalla vauhdilla siirtyi satulan kromiset takaputket (Sissy bar?) droppien ylempiin reikiin kiinni myttereilla jotka sattui löytymään miljoonalaatikosta. Aluslevyiksi löytyi vanhat veneestä peräisin olleet kohoprikat. Aika nättiä. Satula on jo paljon paremmassa asennossa.

Kuva

Hitsaushommien lisäksi vielä pitää fiksata takanapa. Nexus 3 on jotenkin löysällä ja hutjuu. Ja luonnollisesti ne lukiusmutterin on aivan kiinnihitsaantuneet... Eiköhän se voimalla aukea kunhan löytyy työkalut.

Aikaa kulunut koko projektiin tähän mennessä about 6 tuntia. Plus vanteiden puolaus joka tehtiin jo joskus kauan aikaa sitten.
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Quick and dirty.

ViestiKirjoittaja Waeltaja » To Touko 24, 2018 1:47 pm

keula löytyi kierrätyskeskuksen takapihalta. Ystävälliset ihmiset siellä rälläköivät ylimääräisen rungon irti niin ei tarvinnut koko ruoskaa raahata kotiin.

Kuva

Koko runko 20€, ja puolikkaan sain kympillä! :)

Kaupan päällisiksi sain vielä tuommoisen kruunuhaarukan, joka on kyllä kovin ruosteessa. Stonga ja stemmi alumiinia. Ehkä niille löytyy joskus jotain käyttöä. Mene ja tiedä.

Lisäksi posti toi puuttuvan Nexuksen vaihtajan tangon. Laskelmieni mukaan nyt pitäisi olla jotakuinkin kaikki tarvittava kasassa. Seuraavaksi olisi vuorossa tuon puolikkaan pyörän purku ja hitsaushommat. Sitten kasaus. Ja se takanavan huolto pitää muistaa. About viikko aikaa kruiseen. Tiukkaa tekee mutta viimehetken paniikki on hyvä motivaattori. Eipähän jäädä turhia hieromaan. :)

To do list tällä hetkellä:
- elimenluovuttajakeulan purku
- takahaarukan tukien hitsaus
- keulaputken kiinnihitsaus
- keulan asennus
- kaikkien liian pitkien kiinnityspulttien katkominen sopivaan mittaan
- vaihtajan uudelleenkiinnitys

jos jää aikaa:
- juomatelineen rakennus ja kiinnitys
- lisävarusteiden kuten valojen ja äänimerkinantolaitteiden asennus
- pyörän pesu
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Quick and dirty.

ViestiKirjoittaja Waeltaja » Ma Touko 28, 2018 3:06 pm

homma etenee, päivät vähenee...

Eilen tuli putsattua kaikki hitsausta vaativat osat maalinpoistolaikalla joka osoittautui yllättävän tehokkaaksi. Tämä tämmöinen kikkara.

Kuva

Takahaarukan alareunaan pistetään pieni vaakatuki joka aikaisemmin sahattiin irti samasta rungosta. Varmaan kestäisi ilmankin mutta jotenkin jännittää kun kuskin paino tulee olemaan sen verran takana niin ajattelin että laitetaan nyt vähän vahvikkeita varmuudeksi kiinni.

Kuva

Keulaputken sovitus tehtiin silmämääräisesti rautasahalla loveamalla suurimmat ja dremelillä hieman viimeistelemällä. Yllättävän siistiä tuli ja aika hyvä istuvuus vaikka itse sanonkin.

Kuva

Seuraavaksi hissutetaan kiinni. Sain lainaan Aidon Biltemalaisen NO-GAS MIG:in! Muistaakseni MIG-hitsaus on Metal Inert Gas -hitsausta. Jotenkin tähän liitettynä "NO GAS" kuulostaa hyvältä... :D No, katotaan miten kone räkii. Eiköhän se kiinni saada kun tarpeeksi tuuttaa lankaa.
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki

Seuraava

Paluu Pyöräprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron