Sivu 1/1

Growrider

ViestiLähetetty: To Kesä 07, 2018 2:39 pm
Kirjoittaja Waeltaja
Aika aloittaa uuden projektin suunnittelu kun Quick and Dirty tuli valmiiksi. Tällä kertaa mennään vähän hitaammalla kaavalla, toivottavasti tästä ei tule ikuisuusprojektia.

Näin interwebsin ihmeellisessä maailmassa Lowriderin joka oli tehty halvasta takajousitetusta rungosta ja varustettu kaasujousilla niin että pyörä pystyi muuttamaan muotoaan tallbikeksi. Aivan mahtava konsepti, joka perverssiydellään jäi houkuttelemaan aikatavalla. Ideahan oli kaunis mutta toteutus kaipasi hiomista monen yksityiskohdan osalta. Katsotaan miten onnistun nuo omassa yrityksessä ratkomaan! Ensinnäkin vamista takajousitettua runkoa en meinaa hankkia koska ne on rumia. Eikä niitä oikein meinaa teräksisinä löytyäkään, eli kasaillaan muista löytyristä raadoista.

koska äskeinen selitys oli ehkä vähän sekava, niin tässäpä pari havainnekuvaa ajatuksesta.

tässä kaasujouset (punainen viiva) kasassa ja pyörä Lowrider-asennossa. (musta takahaarukka). Maata kuvaa musta viiva.

Kuva

Ja toisessa kuvassa kaasujaouset pitkinä ja pyörä Tallbike-asennossa. (turkoosi takahaarukka) Maata kuvaa turkoosi viiva.

Kuva

Ensimmäinen ongelma on tietty projektin nimi. Joka syntyikin ihan hetkessä kun pohti vähän.

Lowrider. That grows. It's a Growrider! :D

Pohdittavia kohtia:
- yleinen geometria niin että pyörä olisi hyvä ajettava molemmissa asennoissa.
- satulan kulma muuttuu ajoasentojen välillä, joka voi olla hankalaa. Ratkaisuna ehkä yksipyöräisen kuppimaisempi satula
- kaasujousien hankinta, oikeanlaisilla voimakkuuksilla ja oikean voiman laskeminen (joutuu varmaan konsultoimaan matemaatikkofrendejä)
- takahaarukan nivelen suunnitelu ja toteutus (toisesta keskiöstä voisi saada nivelen takahaarukalle)
- jotain muuta, mitä? Saa nähdä mitä matkan varrella tulee vastaan.

Re: Growrider

ViestiLähetetty: Ke Kesä 13, 2018 1:15 pm
Kirjoittaja Waeltaja
suunittelua suunnittelua.

Luulisin että takahaarukan sarana on nyt brainstormattu sopivaan muotoon. Ajatus olisi ottaa kaksi BSA keskiötä ja sahata etummainen sentin verran kapeammaksi. Tämä toimikoon saranana. Sisälle tulee varmaankin nailonista sahattuja kiekkoja joissa on keskellä reikä akselille, johon kiinnitetään U-muotoinen saranarauta molemmilta puolilta lukkomutterilla. Ja tämä U-rauta sitten hitsataan kiinni taaempaan keskiöön. Tämä taaempi keskiö saa osakseen normaalit ratas-kampi-keskiökilkkeet.

Satulaputki tulee kiinni etummaiseen osaan ettei satula liiku takahaarukan mukana. Ja kammet tulee kiinni taaempaan osaan ettei ketjujen tarvittava pituus muuttuisi pyörän asennon mukaan. en tiedä kävisikö niin muutenkaan mutta näin mä nyt päätin. Tehkää itse toisin jos ei miellytä! ;)

Sekava selitys, mutta alla kuva josta ajatus ehkä tulee selvemmin esiin. Takarengas jää kaavassa oikealle, ja ylempi on sivukuva ja alempi yläpuolelta.

Kuva

Re: Growrider

ViestiLähetetty: Ma Loka 22, 2018 2:18 pm
Kirjoittaja Waeltaja
Talvi tulee....

Kävin penkomassa kellaria. Kaikkea kummaa on sinne kertynyt. Growrideriin ajattelin ensin 100mm vanteita, koska olisihan ne aina röyhkeät. Mutta edelleen navat uupuvat. Ja ehkä näin kummalliseen runkoratkaisuun ne olis muutenkin ehkä vähän liikaa... Etenkin kun kruunu joka löytyi kellarista on liian kapea tuolle vanteelle...

Kuva

No onneksi on muutakin. Löytyi punaiset ulkokumit jotka on maltillisemmat 26" ja olisko 2,25 leveät. Kunnon kovamuovia jostain ties kuinka kaukaa menneisyydestä.... Ja samalla löytyi yksi iskemätön halpisnapakin. Sopivampaa leveyttä.

Kuva

Eli seuraavaksi hankintalistalle 26" vanne. Kierratyskeskus varmaan pelastaa taas... :)

Kuva

Tuommonen kruunu. Haarukkaputken halkaisija pitäisi olla tönärillä mitattuna 25,5mm. Semmoista pitäisi jostain siis haalia.