Triken rakennus??

Kysymykset, vinkit ym. rakenteluun liittyvä

Valvoja: Vasara

Triken rakennus??

ViestiKirjoittaja chevyman113 » Pe Helmi 14, 2014 8:36 pm

Tervist, löytyykö keltään mitään tietoa/kuvia triken perästä. Miten saa traikista oikeasti siedettävän ajaa, kiinnostaisi rakentaa sellainen, mutta kun ei ole ikinä päässyt ajamaan tai edes katselemaan hyvin rakennettua ja mukavaa traikkia. Auttakkee miestä mäjessä.
Cruizin low, cruizin slow, take a beer and go..
Avatar
chevyman113
 
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 26, 2013 10:24 am
Paikkakunta: Kaarina

Re: Triken rakennus??

ViestiKirjoittaja caravan69 » Pe Helmi 14, 2014 9:35 pm

minuakin kiinnostaa moinen kokeilla tehdä. itse arvelin tehdä kaksipyörävetoisen ilman tasauspyörästöä, pienillä renkailla että on vääntöä enemmän liikkumiseen. tämä tulisi ns. työkäytöön eli varmaan pick up tyyppinen tavaran kuljetin. talviajossa toimii varmasti paremmin ellei puske. pitävällä alustalla varmasti huono ajaa.
Avatar
caravan69
 
Viestit: 113
Liittynyt: Su Syys 08, 2013 6:22 pm
Paikkakunta: Liperi

Re: Triken rakennus??

ViestiKirjoittaja jviirret » La Helmi 15, 2014 11:50 pm

Luulen että helpoimmalla pääsee kun hankkii jostakin "aihion" osien luovuttajaksi:

Kuva

Saa koko taka-akseliston kiekkoineen ja napoineen. Noissa vetää vain toinen pyörä. Ihan jäykkä ei ole hyvä idea, puskee suoraan jos ei ole niin paljoa vauhtia että saa nostettua toista takarengasta kurvissa, mutta esim. kitkalukko voisi toimia.

Atomiczombiella ihan nätti malli: http://atomiczombie.com/Gladiator%20Pha ... Trike.aspx

Kuva
jviirret
 
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2012 8:47 pm

Re: Triken rakennus??

ViestiKirjoittaja Trinity » Su Syys 02, 2018 4:26 pm

Moi!
olen uusi kaveri täälä foorumil ja toivottavasti en nyt aloita kardinaali mokalla jatkaessani näin vanhaa ketjua?
täältä tuntui jo löytyvän pari ketjua trikejä koskien, niin tuntuisi turhalta aloittaa omalta kohdaltani uusi ketju rönsyilemään.

trike siis löytyy itseltäni alta ja osien saanti tuntuu olevan mahdotonta.
olen juoksennellut paikalliset puljut läpeensä ja heitellyt meileillä tois paikkakuntalaisia puljuja, mutta tuloksetta.
joten nyt käännyn teidän kustom psycles foorumin pyöräwelhojen puoleen.
onko teillä taika hallussanne ja olisitteko valmis raottamaan tuota taikuuden verhoa myös näin aloittelevalle pyörä harrastajalle?
osa jota tähän hätään kaipailen on alalinkin kaltainen
www.industrialbicycles.com/sun-bicycles ... 51884.aspx
eikö moista löydy muka kotimaan kamaralta millään?
Avatar
Trinity
 
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 1:35 pm
Paikkakunta: KalaKukkoKaupunki

Re: Triken rakennus??

ViestiKirjoittaja Trinity » Su Syys 02, 2018 8:03 pm

ja muutama mieltäni askartanut kysymys trikejä koskien
- kuinka pahasti "köyhänmiehen lukko" vaikuttaa ajamiseen? kuten varmaan kaikki tietävätkin niin näissä perus trikeissähän vaan toinen takarenkaista on vetävä.
jos lisäis tuon toisenkin vetämään samaa tahtia toisen kaveriksi, niin tuleeko esm.kääntymisestä silloin aivan mahdotonta? tällä hetkellä ilman lukkoa on esm. hiekkaisten mäkien nouseminen tuskaista, vetävän pyörän sutiessa alla.
- mitä eri mahdollisuuksia olisi vaihtaa nuo triken vakio takarenkaat auton renkaiksi?
Avatar
Trinity
 
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Elo 31, 2018 1:35 pm
Paikkakunta: KalaKukkoKaupunki

Re: Triken rakennus??

ViestiKirjoittaja Waeltaja » Ti Loka 23, 2018 7:53 am

Trikeistä ihan kauheasti en tiedä, mutta pyörän osien haalimisesta jonkin verran. Ja sanoisin että voi osoittautua aikalailla mahdottomaksi löytää erikoisosia trikeen suomesta.

Paras onni mulla on ollut fillarikellarin kanssa. Niiltä tuntuisi saavan aikalailla ja vaikka mitä.

https://www.fillarikellari.fi

Ja Sinkkonen Styleridestä kykenee hoitamaan paljon kamaa ainakin tilaamalla, joten kannattanee heittää viesti sinnekin.

Tai sitten vaan tilaa ulkomailta? Ei kai se nyt niin kovin vaarallista ole sekään? Erikoisosien kohdalla joutuu toisinaan joustamaan.
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 39
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Triken rakennus??

ViestiKirjoittaja Waeltaja » Ti Loka 23, 2018 8:10 am

Alkoi jotenkin kiinnostamaan tuo, joten hieman googlailin.

Ilmeisesti kiinteä taka-akseli tarkoittaisi kääntymisessä ilmeneviä ongelmia, joska ulompi pyörä kulkisi pidemmän matkan kuin sisempi pyörä samoilla kierroksilla. Eli toinen sutii. Tasauspyörästöä tunnutaan pitävän yleisesti aika kalliina ja painavana vaihtoehtona hyötyyn nähden.

Kompromissiratkaisuna näyttäisi olevan suosittu molempien takarenkaiden varustaminen vapaarattailla (yksisuuntalaakeri?) Näin saadaan ulkokaarteen rengas pyörimään kaarteessa nopeammin vapaalla. Joskin mutkissa vetää vain sisempi rengas.

Näyttäisi joku tehneen tämäntyyppisestä aiheesta inssityönkin:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1

Muutenkin mielenkiintoinen toteutus Nexus 8:sta modifioituine välivaihteistoineen.
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 39
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Triken rakennus??

ViestiKirjoittaja RustyLife » Ti Loka 23, 2018 12:59 pm

Mitä itse olen joskus ajanut kustomtrikeillä, niin vaikutelmaksi on jäänyt että tasauspyörästö pitää olla. Mikään muu systeemi ei ole tuntunut hyvältä ajaa.
CHOPADEROS BC
Kuva
Avatar
RustyLife
Site Admin
 
Viestit: 1183
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:39 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Triken rakennus??

ViestiKirjoittaja Waeltaja » Ti Loka 23, 2018 2:36 pm

mahtaakohan taka-akselin leveydellä olla vaikutusta? jos kiekot ovat kovin kaukana toisistaan niin epäsuhta renkaiden pyörimisnopeudessa on isompi. Näin voisi mielikuvitella että kapeampi trike olisi parempi ajettavuudeltaan?
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 39
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Triken rakennus??

ViestiKirjoittaja RustyLife » Ti Loka 23, 2018 4:07 pm

Perän leveys ei ole ajotuntumaan juurikaan vaikuttanut.
CHOPADEROS BC
Kuva
Avatar
RustyLife
Site Admin
 
Viestit: 1183
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:39 pm
Paikkakunta: Turku


Paluu Rakentelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron