napojen akselien hitsaus.

Kysymykset, vinkit ym. rakenteluun liittyvä

Valvoja: Vasara

napojen akselien hitsaus.

ViestiKirjoittaja Waeltaja » Ti Marras 27, 2018 11:28 am

Tämä lähti tuosta trikekeskustelusta. Olisi hauskaa (ainakin mun mielestä) pultata kaksi takarengasta samalle akselille. Siis kaksi kokonaista kiekkoa napoineen kaikkineen. Lopputuloksena olisi trike, jonka takarenkaat olisivat about 5cm päässä toisistaan. Molemmille navoille omat vapaarattaat ja erilliset ketjuvedot, joista toinen tulisi renkaiden välistä. Vapaarattailla saisi mutkien skidaamista vähäisemmäksi.

Ei mitään järkeä, mutta koska niin voi tehdä niin miksipä ei?

Aloin tätä sitten pohtimaan ja testailemaan.

Kuva

Muuten hyvä, mutta tuossa mock upissa akselien päät on saman laakerikupin kierteen alla, eli ei mitenkään kestävä ratkaisu. Ensin kävi mielessä jatkomutteri, mutta sellaista ei ole olemassa noilla kierteillä ja akselipaksuudella. Jäljellä on vaihtoehdot uusi pidempi akseli, tai akseleiden hitsaaminen yhteen. Uutta pidempää akselia eli kierretankoa ei myöskään meinaa löytyä mistään, ainakaan riittävällä kovuudella ja sopivalla kierteellä, ilman että maksaa hunajaa.

Eli hitsaaminen voisi olla se ratkaisu tässä.

Kuva

mallailin tähän, notta jos tuosta kynän kärjen kohdalta katkaisee ja hitsaa pätkät kasaan, niin saisin hitsaussauman toisen navan sisään piiloon. Ja koska toisessa akselissa on kierteet koko matkalla niin kasaaminenkin onnistuisi.

Kysymys kuuluu: Mitä raati on mieltä? Tuleeko riittävän kestävä? Tarvitseeko akselia lämpökäsitellä hitsauksen jälkeen? Testaamallahan tuo tietysti selviää mutta hitsaussauman tarkkailu näissä olosuhteissa osoittautuisi jotakuinkin mahdottomaksi käytännössä ja katkeava taka-akseli ei kuulosta hauskalta idealta.
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 41
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: napojen akselien hitsaus.

ViestiKirjoittaja Flamer » Ti Marras 27, 2018 8:42 pm

Vaikuttaa mielenkiintoiselta projektilta. Akselin hitsaamisessa ei mielestäni ole mitään kummallista. Sen sijaan akselin kestävyys kaavailemallasi rakenteella hitsauksen jälkeen on epävarmaa.
Koska kaksi takakiekkoa ovat sivuttain lähellä toisiaan, pidän suurempana rasituksen aiheuttajana kanttaamista, joka rasittaa ylimittaista taka-akselia rajusti. Ehdotan kolmehaaraista takahaarukkaa, joka tukee taka-akselia myös napojen välistä. Tälle keskimmäiselle dropoutille on tietysti jätettävä tilaa myös akselilla napojen välissä.
No stock bikes!
Avatar
Flamer
 
Viestit: 274
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 5:11 pm
Paikkakunta: Loimaa

Re: napojen akselien hitsaus.

ViestiKirjoittaja Waeltaja » Ke Marras 28, 2018 10:02 am

Kanttauksia itsekin mietin. niissä vääntöä tulee kuitenkin olemaan.

Minullakin kävi mielessä kolmas dropout tuossa välimaastossa, mutta se pakottaisi lisäämään leveyttä pakettiin. Nyt ajatus on vetää renkaat niin lähekkäin kuin mahdollista. ehkä 3-4cm kumista kumiin. Ketju pitää mahtua väliin, mutta ei juuri muuta. (ehkä jotain mihin saa vannejarrujen kiinnitysnatsat)

Mietim myös että jos ujuttaisi hitsaussauman päälle teräsputken pätkän joka istuisi naftisti akselin päälle. Silloin saumalle tulisi ehkä vähemmän rasitusta koska kuorma jakautuisi tasaisemmin. Tai ainakaan katkeaminen ei johtaisi äkkikatastrofiin vaan ennemmin notkahdukseen...

Tässä varmaan käy niin että kokeilemalla tämä selviää. Laittelen kuvia jossain vaiheessa kun homma etenee.
Avatar
Waeltaja
 
Viestit: 41
Liittynyt: La Touko 02, 2015 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Rakentelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron